دسته بندی : سبک زندگی
⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

آیا ممکن است با یک رژیم خاص به سرعت وزن کم کنیم؟

SI آیا ممکن است که به سرعت وزن کم کنیم؟ هی من چان 1

انسان‌ها به دلایل مختلف اقدام به کاهش وزن می‌کنند و می‌خواهند که وزن مناسبی داشته باشند عده‌ای برای سالم و سلامت بودن رژیم می‌گیرند و عده‌ای هم به دلیل فشار اجتماعی که روی آن هاست اقدام به این کار می‌کنند.

( بر فرض مثال دوست دارد در عکس‌ها اندام بهتری داشته باشد یا کسی فرد را به خاطر اندامش تمسخر می‌کند).

در زمان‌های قدیم چطور رژیم می‌گرفتند؟

به عنوان مثال در زمان ملکه ویکتوریا در خاندان اشرافی، با خوردن یک تخم از کرم نواری سعی در کنترل و مدیریت وزن خود را داشتند.

آن‌ها اجازه می‌دادند که کرم درون بدنشان رشد کند و از غذایی که در بدن آن‌ها هضم نشده بود تغذیه کند، که این روش به شدت خطرناک بوده و منجر به مرگ افراد می‌شده است.

رژیم گرفتن امروزه به شکل است؟

رژیم گرفتن امروزه مثل قبل از روش های افراطی و خطرناک گذشته پیروی نمی‌کند اما در تمام تبلیغاتی که می‌بینید به شما می‌گویند که در کوتاه ترین و سریع ترین زمان لاغر شوید.

آیا رژیم سریعی هست که واقعا کار بکند و جواب دهند؟

آیا این رژیم ها ضررهای جانبی ندارند؟

دو برادر

آزمایش

تصور کنید دو برادر با ژنتیک و شرایط محیطی و تغذیه‌ای یکسان قصد دارند تا وزن خودشان را مدیریت کنند و لاغر‌تر شوند.

رژیم نفر اول به این صورت است که آرام آرام مقدار غذایی که مصرف می‌کند را کاهش دهد و در کنار رژیم غذایی که دارد ورزش کند.

رژیم نفر دوم به این صورت است که می‌خواهد خیلی سریع کاهش وزن داشته باشد به خاطر همین مقدار غذایی که می‌خورد به شدت کم می‌کند و عملاً انگار غذایی نمی‌خورد و ورزش هم نمی‌کند.

عملکرد بدن

با ورود کمتر کالری به بدن: هنگامی که غذایی که میل می‌کنید را مقداری کم کنید بدن در مدت زمان ۴ تا ۶ ساعت از ذخایر گلگوزی که به شکل گلیکوژن ذخیره شدند استفاده می‌کند و آن‌ها را می‌سوزاند، با سوختن گلیکوژن در بدن انرژی کافی به اندام‌ها و بافت‌ها می‌رسد.

زمانی که دوباره غذا مصرف می‌کند گلیکوژن مصرف شده دوباره بازیابی می‌شود.

زمانی که ورزش می‌کند دو اقدام مهم رخ می‌دهد اول این که ورزش کمک می‌کند تا عضلاتش حفظ شوند و تحلیل نروند و مورد دوم چون ورزش کرده است حین استراحت و تمرین انرژی بیشتری می‌سوزاند.

با کاهش شدید کالری ورود به بدن: وقتی که به شدت غذا خوردن را کم یا حتی حذف کنید،

در مدت زمان ۱۸ ساعت تمام گلوکز می‌سوزد و بدن شروع به سوزاندن عضلات می‌کند.

و این کار موجب می‌شود تا مغز اخطار حفظ انرژی را صادر کند و در این حالت کمتر کردن وزن و کاهش وزن به شدت سخت‌تر می‌شود، حتی اگر ورزش هم کنید عضله سوزی می‌کنید.

فریب گلیکوژن

زمانی که برای مدت زمان زیادی چیزی نمی‌خورید، گلیکوژن ذخیره شده در بدن سوازنده می‌شود اما نکته جالب کار این جاست که هر گرم کلیکوژن به همراه چندین گرم آب ذخیره می‌شود که تا ۲ کیلوگرم می‌تواند به وزن شما اضافه کند.

به خاطر همین است که کسی که رژیم سخت می‌گیرد تصور می‌کند که به سرعت دارد وزن کم می‌کند اما به محض این که غذا و آب مصرف می‌کند به سرعت این ذخیره گلیکوژن بازیابی می‌شود و افزایش وزن پیدا می‌کند.

سایر رژیم‌ها چطور است؟

رژیم سم زدایی

این رژیم‌ها مواد غذایی خاصی را منع یا دستور به مصرف زیاد می‌دهند که برای برخی از مشکلات تغذیه‌ای مفید است اما به گونه‌ای نیست که بشود برای درمان عمومی از آن استفاده کرد

آبمیوه

رژیم آبمیوه

بر فرض مثال اگر کمبود ویتأمین‌ A داشته باشید ممکن است دکتر برای شما چند روز رژیم مصرف آبمیوه را تجویز کند، اما اگر کسی ویتأمین‌ A زیادی در بدن داشته باشد و توسط رژیم آبمیوه، ویتأمین‌ای زیادی را دریافت کند چه می‌شود قطعاً مریض می‌شود.

این رژیم‌ها اگر برای مدت چند هفته ادامه پیدا کنند قطعاً باعث کاهش سیستم ایمنی ما می‌شوند و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورند.

مشکل اکثر رژیم‌های سریع چیست؟

اول این که ضرر این برنامه‌ها از فایده آن‌ها بیشتر است و چون افراد کمی به آن پایبند هستند، به ندرت در مورد عوارض جدی آن صحبت می‌شود.

دوم، چه دریافت کالری رو کم یا قطع کرد، شوکی به سیستم ایمنی وارد می‌کنند که ضرر‌های جبران ناپذیری بعضا دارند.

رژیم سالم چیست؟

رژیمی که ترکیب رژیم غذایی و ورزش باشد.

این رژیم‌ها به گونه‌ای است که برای عموم قابل استفاده است در این نوع رژیم‌ها توصیه به داشتن سبک غذایی پایدار است.

برای یادگیری بیشتر فیلم آن را در زیر مشاهده کنید.

درنتیجه

  • هدف شما باید این باشد که سالم‌ترین نوع سبک زندگی را برای خودتان پیدا کنید.

کاربرد

  1. دنبال سریع وزن کم کردن نباشید.
  2. سالم ترین سبک زندگی خودتان را پیاده سازی کنید.
  3. ترکیب ورزش و رژیم غذایی سالم را دنبال کنید.
  4. پزشک یا مربی ورزشی که چنین سبک برنامه ریزی دارد را پیدا کنید و از او برنامه غذایی و ورزشی بخواهید.
  5. اگر دوستی را می‌شناسی که دنبال سریع لاغر شدن است این مقاله را برای او بفرست.
  6. حواست باشد در دام فریب گلیکوژن نیافتی.

دانلود نقشه ذهنی این مقاله

برای مرور بهتر مطالب این مقاله و پیاده سازی راحت تر نکات، از نقشه ذهنی استفاده کن.

 نقشه ذهنی مقاله را از این جا دانلود کن.

به یادگیری بیشتر ادامه بدهید

برای عمیق تر شد یادگیری بهتر است تا به شکل زنجیر وار مطالب یک دسته بندی را مطالعه نمایید تا به تسلط و درک بهتری از آن مطلب دست پیدا کنید. یادگیری این موضوع که سبک زندگی چیست ، هدف گذاری و عادت چیست ، تغییر چگونه اتفاق می‌افتد و … .

می‌توانی مقاله افراد در چه سنی باهوش تر هستند را مطالعه کنی.

شرکت در دوره کالیبراسیون یادگیری

برای این که به یادگیرنده های بهتری تبدیل شوید این دوره ویژه را برای شما تهیه کرده ایم تا نکاتی را بیاموزید که مثل یک خبره یادبگیرید.

 


 منبع:تد

 

مطالب مرتبط
برچسب‌ها : ،،،،
قبلی
تاریخچه تاریک تست ضریب هوش
بعدی
چرا تنبلی و اهمال کاری می‌کنیم؟
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.