دسته بندی : اهمال کاری
⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

چرا تنبلی و اهمال کاری می‌کنیم؟

SI چرا شما کار را به تعویق می‌اندازید در حالی که احساس بدی دارید

چرخه اهمال کاری چیست؟

گام اول – اهمال کاری و به تعویق انداختن کار، زمانی شروع می‌شود که کاری باید انجام شود، به عنوان مثال باید مقاله‌ای را به رئیس خود تحویل دهید.

نیمچه گام – چه قصد داشته باشید آن کار را شروع کنید چه قصد نداشته باشید آن کار را شروع کنید به گام دوم می‌روید.

گام دوم – خب حالا شما هر کاری انجام می‌دهید به جز آن کاری که باید انجام بشود، فیلم می‌بینید، در یوتیوب کلیپ چرا پنگوئن‌ها زانو ندارند را مشاهده می‌کنید، به دوستتان زنگ می‌زنید و خلاصه خودتان را به کار دیگری مشغول می‌کنید، هر کاری می‌کنید تا کار اصلی که باید انجام بشود را انجام ندهید.

گام سوم – زمان انجام کار میگذرد یا رو به اتمام است، اما باز کار انجام نمی‌شود.

گام چهارم – زمان دیگری را برای انجام کار در نظر می‌گیرید.

اهمال کاری یا تعلل چیست؟

تعلل و اهمال کاری چه چیزی نیست؟

اهمال کاری با انجام با تاخیر کارها یکسان نیست، شما وقتی انتخاب کردید که کاری را انجام دهید مسئولیت انجام کار را برعهده گرفتید برای انجام یک کار به مدیریت زمان و الویت بندی نیاز داریم – شاید افراد تعلل کار نباشند و صرفا در بحث مدیریت زمان و الویت بندی مشکل داشته باشند.

تعلل و اهمال کاری چیست؟

زمانی که کاری که می‌خواستی انجام بدی رو انجام ندی – دلیل خوبی هم برای انجام دادنش نداری. ( در مباحث مربوط به حل مسئله و سیستم‌سازی بیشتر به این موضوع می‌پردازیم).

نکته، تعلل کردن و اهمال کاری در انجام کاری که عواقب منفی داره تعریف نمی‌شود، انجام کار غیر عاقلانه‌ای که از آسیب آن به خودمان آگاهیم، یعنی چه؟ یعنی این که من می‌دانم اگر سرم را به دیوار بکوبم اتفاق خوبی نمی‌افتد و تصور کنید برنامه ریخته باشیم که این کار را انجام دهیم – اهمال کاری و تعلل در امور غیر منفی تعریف می‌شود.

تلاش بدن برای محافظت از ما

وقتی خود را متوجه انجام کاری می‌کنید که برای شما جدی و مهم است، مغز شما کار را به عنوان یک خطر یا یک تهدید ارزیابی می‌کند در نتیجه تلاش می‌کند تا شما را از انجام کاری که آن را تهدید می‌دانید منصرف کند.

مغز

مکانیزم مغز

در مغز قسمتی به نام آمیگدال وجود دارد که یکی از کارهای این قسمت پردازش عاطفی و شناسایی تهدید هاست.

وقتی شما، با کاری باید انجام می‌دادید و انجام ندادید، رو به رو می‌شوید، وحشت ناشی از استرسی که در شما به وجود آمده منجر به ترشح آدرنالین می‌شود تا شما در سریع‌ترین زمان بتوانید به عاملی که این ترس را به وجود آورده واکنش نشان دهید،

آدرنالین آزاد شده جلوی قسمت دیگری از مغز که مسئول طولانی و بلند مدت فکر کردن و همچنین کنترل احساسات است را می‌گیرد و مغز ما دیگر نمی‌تواند رفتار خوبی از خود بروز دهد و عاقلانه‌تر تصمیم بگیرد، در نتیجه واکش به این موضوع توسط سه مکانیزم طبیعی بدن صورت می‌گیرد.

سه مکانیزم: جنگ، فرار یا خشک شدن ( ثابت ماندن ).

تصور کنید آلارم گوشی شما به شما یادآوری می‌کند که الان زمان نوشتن و تحویل مقاله به استاد یا رئیستان است.

از آن جایی که این تهدید، تهدید خیلی جدی نیست ( رو به رو شدن با استادی که مقاله‌اش را تحویل ندادیم راحت‌تر از رو به رو شدن با یک خرس وحشی و درنده است).

، با دیدن آلارم، مکانیزم گفته شده در بالا در بدن شما فعال می‌شود و در نتیجه بدن شما انجام کار با استرس کمتر را انتخاب می‌کند – آلارم را قطع می‌کنید 😊

در کل: ما کاری که احساسات منفی را در ما تداعی و ایجاد کند به عقب می‌اندازیم.

1

تحقیقات

تحقیق اول : تحقیقات در یک دانشگاه انجام شده نشان می‌دهد، دانشجویان کارهای چالشی و استرزا را به عقب موکول می‌کنند، هر چه کاری را بیشتر به عقب موکول کردند، کاری که می‌خواستند انجام دهند برای آن‌ها سخت‌تر شده بوده است. ( درکشان از سختی کار بیشتر می‌شد و کار را بزرگ‌تر و سخت‌تر می‌دیدند).

تحقیق دوم : در تحقیق دوم روی دانش‌آموزان که یادآوری‌هایی در طول روز دریافت می‌کردند، متوجه شدند اگر این یادآوری و آلارم در حین درس خواندن به آن‌ها نشان داده شود هیچ مشکلی با آن ندارند و آلارم را مثبت ارزیابی می‌کنند، اما اگر حین کار دیگری باشند و آلارم را به تعویق بیاندازند، این کار را استرس زا می‌دانند و شروع کردن کار برایشان سخت‌تر می‌شود.

تفاوت تنبلی و اهمال کاری در چیست؟

تنبل: بی‌انرژی بودن و بی‌تفاوت بودن، حواست رو با کار بی‌ارزش پرت می‌کنی.

اهمال کار: این افراد برعکس به خاطر دقت و توجه زیاد و به خاطر ترس زیادشان از شکست اقدام به انجام کار نمی‌کنند به نوعی استاندارد بالایی برای خودشون وضع می‌کنند و همین باعث می‌شود بیشتر از انجام دادن کار دوری کنند – به طور کلی دلیل‌شان هر چه باشد به خاطر همین عوامل از انجام کار طفره می‌روند.

کسانی بیشتر اهمال کاری می کنند

چه کسانی بیشتر اهمال کاری می‌کنند؟

اهمال کاری از افکار منفی ما سرچشمه می‌گیره، افرادی که در کنترل احساساتشان به مشکل بر می‌خورند یا کمبود عزت نفس دارند بیشتر مستعد اهمال کاری هستند.

مهم نیست چقدر در مدریت زمان خوب هستند و نکات و تکنیک‌های مدیریت زمان را می‌دادنند، اهمال کارها به خاطر دلایل بالا اهمال کاری و تعلل می‌کنند.

صدمات اهمال کاری چیست؟

کسانی که اهمال کاری را تکرار می‌کنند بیشتر احساس اضطراب و افسردگی می‌کنند بیشتر به بیماری‌های فیزیکی مرتبط با استرس بالا دچار می‌شوند، استرس زیادی را تحمل می‌کنند و به طور مدام احساس شرم می‌کنند.

بدن به طور غریزی و موقت احساسات منفی از عدم انجام کار را کاهش می‌دهد تا همه احساسات منفی گفته شده را به طور یکجا تجربه نکنیم.

صدمات تعلل و اهمال کاری در بلند مدت

اگر این چرخه استرس و تعویق انداخت کار ماندگار شود و جزئی از فرهنگ و شخصیت ما شود صدمات زیادی به ما وارد می‌کند.

چطور چرخه اهمال کاری و تعلل رو متوقف کنیم؟

در گذشته راهکاری که برای این مشکل ارائه می‌شد، داشتن نظم و تمرین مدیریت زمان به شیوه سفت و سخت بود.

امروز راهکار‌های از این اصل نشات می‌گیره که باید احساسات منفی نسبت به خودمان را کم کنیم، چرا که سخت گرفتن به خود حس تهدید و استرس رو تشدید می‌کند.

برای یادگیری بیشتر فیلم آن را در زیر مشاهده کنید.

جمع بندی : استراتژی‌های کاهش تعلل و اهمال کاری چه چیزهایی هستند؟

  • کارها رو به کارهای ساده‌تر خرد کن و بشکن.
  • بنویس چه چیزی باعث نگرانی تو در این کار است.
  • عوامل حواس پرتی را حذف کن، چرا که این عوامل به طور ناخودآگاه تعلل کردن را آسان‌تر می‌کنند.
  • نسبت به رفتار خودت دلسوز باش، خودت را ببخش و برنامه‌ای ایجاد کن زمان بعدی بهتر عمل کنی.

کاربرد

  1. شناخت کامل چرخه
  2. از یک تا ده به کامل گرایی و اهمال کاری خودتان نمره دهید ، چطور می‌توانید به سمت عدد ده حرکت کنید؟
  3. به مدت دو هفته تمام کارهای خود را ثبت کنید ، کجا اهمال کاری می‌کنید و به چه علت اهمال کاری می‌کنید راهکارهای جمع بندی را در مورد آن پیاده سازی کنید.
  4. چطور می‌توانید عوامل حواس پرتی‌زا را کم یا حذف کنید؟
  5. آیا اهمال کاری شما به خاطر کمبود اعتماد به نفس یا عزت نفس است؟ چطور می‌شود با تقویت عزت نفستان مانع اهمال کاری خود شوید؟
  6. آیا اهمال کاری شما به خاطر کامل گرایی شماست؟ چطور می‌توانید کامل گرایی خودتان را بشکنید و استاندارد های غلط خود را کاهش دهید؟
  7. دو تمرین متناسب با خودتان از مقاله استخراج کنید و بنویسید که کی و کجا قصد دارید به آن عمل کنید.

دانلود نقشه ذهنی این مقاله

برای مرور بهتر مطالب این مقاله و پیاده سازی راحت تر نکات، از نقشه ذهنی استفاده کن.

 نقشه ذهنی مقاله را از این جا دانلود کن.

به یادگیری بیشتر ادامه بدهید

برای عمیق تر شد یادگیری بهتر است تا به شکل زنجیر وار مطالب یک دسته بندی را مطالعه نمایید تا به تسلط و درک بهتری از آن مطلب دست پیدا کنید. یادگیری این موضوع که اهمال کاری چیست ، هدف گذاری و عادت چیست ، تغییر چگونه اتفاق می‌افتد ، چگونه سبک زندگی بهتری داشته باشیم ، چطور کمتر اهمال کاری کنیم و … .

می‌توانی مقاله آیا می‌شود با رژیم به سرعت وزن کم کرد را مطالعه کنی.

شرکت در دوره کالیبراسیون یادگیری

برای این که به یادگیرنده های بهتری تبدیل شوید این دوره ویژه را برای شما تهیه کرده ایم تا نکاتی را بیاموزید که مثل یک خبره یادبگیرید.

 


 منبع:تد

 

مطالب مرتبط
برچسب‌ها : ،،،،
قبلی
آیا ممکن است با یک رژیم خاص به سرعت وزن کم کنیم؟
بعدی
چطور در هر حیطه ای درست تمرین کنیم؟
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.