دسته بندی : سبک زندگی,یادگیری
⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

چرا نشستن بد است؟

SI چرا نشستن بد است؟

بدن ما به ذات نیاز به تحرک دارد، نشستن برای چند دقیقه مشکلی ایجاد نمی‌کند، دقیقاً از زمانی که می‌نشینید بدن شما چشم به راه است تا شما دوباره برخیزید و بلند شوید.

فوائد و مضررات نشستن چیست؟

از جمله نکات مثبت می‌شود به کاهش استرس کلی بدن و همچنین رفع خستگی بعد از کار یا ورزش اشاره کرد.

اما از آنجایی که اکثرا سبک زندگی ساکن و بی‌تحرکی را داریم، نشستن بسیار برای ما بد است.

بدن ما چطور بیشتر دوست دارد؟

بدن ما فعالیت و حرکت را دوست دارد و اصالا برای همین کار طراحی شده است.

بدن ما از کلی ماهیچه و مفاصل طراحی شده که حرکت را برای ما آسان‌تر کند، به گونه‌ای عمل می‌کند که بتوانیم بر خلاف جاذبه زمین بایستیم و حرکت کنیم، برای حرکت خون به طور صحیح در بدن نیاز به تحرک داریم، سلول‌های عصبی ما و پوست بدن ما همه و همه برای تحرکت بیشتر ما آماده و مشتاق هستند.

نشستن بد است

وقتی می‌نشینیم چه اتفاقی می‌افتد؟

اثرات کوتاه مدت

مورد اول: وقتی قوز می‌کنید ستون مهره و عضلاتش بیشتر درگیر می‌شوند و این فشار نامساوی که به آن‌ها وارد می‌شود منجر به فرسوده شدن، پوسیدگی این قسمت می‌شود.

با قوز کردن جناق سینه به ریه‌ها فشار وارد می‌کند و منجر به کوچکتر شدن ریه می‌شود در نتیجه اکسیژن دریافتی توسط بدن کمتر می‌شود.

مورد دوم: زمان که می‌نشینیم عضلات متراکم می‌شوند و فشار مضاعفی به آن‌ها وارد می‌شود، این فشار باعث ایجاد فشار روی رگ‌های ما می‌شود که در نتیجه این فشار و قطعی جریان خون در رگ و آن ناحیه از بدن، موجب تورم آن قسمت می‌شود.

کاهش جریان خون همچنین موجب سستی و کرختی بدن می‌شود.

مورد سوم: آنزیمی که در رگ‌ها وجود دارد و وظیفه‌اش تجزیه چربی‌های خون است، با نشستن تولید و کارکرد این آنزیم متوقف می‌شود که در نتیجه آن، هنگام نشستن چربی سوزی بدن کاهش می‌یابد.

مورد چهارم: اثر نشستن بر مغز، برای متمرکز شدن روی کاری می‌نشینیم تا بهتر فکر کنیم اما دقیقاً برعکس، نشستن برای مدت زمان طولانی موجب کاهش فعالیت درست مغز می‌شود.

برای هوشیار بودن و تیز فکر کردن مغز نیاز به جریان خون و اکسیژن دارد، نشستن طولانی موجب کاهش تمرکز و فعالیت مغز می‌شود.

اثرات بلند مدت

تحقیقات زیادی در سراسر دنیا ثابت کرده است که سرطان‌ها و بیماری‌های قلب، کبد، کلیه، دیابت و… با کم تحرکی و بی‌فعالیتی رابطه مستقیم دارند.

همچنین بی‌تحرکی موجب مرگ زودرس می‌شود.

برای یادگیری بیشتر فیلم آن را در زیر مشاهده کنید.

جمع بندی :راه حل چیست؟

راه اول: تا زمانی که مجبور به نشستن نیستید ننشینید، اما اگر مجبور به نشستن شدید، ستون مهره‌های خود را صاف نگه دارید و قوز نکنید، ‌شانه‌هایتان را نیاندازید.

راه دوم: هدف این است ما فعالیت بیشتری انجام دهیم، حال هر طور که می‌شود این کار را انجام دهید.

راه سوم: یادآوری تنظیم کنید که به ازاری هر نیم ساعت بلند شوید و کش و قوسی به خودتان بدهید و تحرکی داشته باشید.

کاربرد

  1. ورزش را حتما در الویت های زندگی خود قرار داده و روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.
  2. برای یادگیری بهتر به مغز خودتان با نشستن زیاد فشار نیاورید.
  3. قوز نکنید و شانه هایتان را نیاندازید، این کار را به یک عادت تبدیل کنید.
  4. هر نیم ساعت بلند شوید، این کار را به یک عادت تبدیل کنید.
  5. دو تمرین را هم شما بگویید.

دانلود نقشه ذهنی این مقاله

برای مرور بهتر مطالب این مقاله و پیاده سازی راحت تر نکات، از نقشه ذهنی استفاده کن.

 نقشه ذهنی مقاله را از این جا دانلود کن.

به یادگیری بیشتر ادامه بدهید

برای عمیق تر شد یادگیری بهتر است تا به شکل زنجیر وار مطالب یک دسته بندی را مطالعه نمایید تا به تسلط و درک بهتری از آن مطلب دست پیدا کنید. یادگیری این موضوع که چطور سبک زندگی بهتری داشته باشیم ، هدف گذاری و عادت چیست ، تغییر چگونه اتفاق می‌افتد ، چطور کمتر اهمال کاری کنیم و … .

می‌توانی مقاله آیا می‌شود با رژیم به سرعت وزن کم کرد را مطالعه کنی.

همچنین مقاله چرا تنبلی و اهمال کاری می‌کنیم هم به این موضوع مرتبط است.

شرکت در دوره کالیبراسیون یادگیری

برای این که به یادگیرنده های بهتری تبدیل شوید این دوره ویژه را برای شما تهیه کرده ایم تا نکاتی را بیاموزید که مثل یک خبره یادبگیرید.

 


 منبع:تد

 

مطالب مرتبط
برچسب‌ها : ،،،،
قبلی
چطور در هر حیطه ای درست تمرین کنیم؟
بعدی
افزایش یا کاهش سرعت پخش ویدئو و فایل‌های صوتی
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.